4. túra: Perbál - Meszes-hegy (354 m) és egy bánya

„A túraleírásokat és fényképeket Cseh Balázs, tinnyei lakos készítette.
Balázs családjával 2010-ben költözött a településre, rendszeresen fut és kirándul a falu környékén is.
2020-ban a koronavírus járvány első hulláma során amikor csak a falvaktól, frekventált helyektől távol lehetett a szabadban mozogni, akkor készültek a Tinnye hivatalos honlapon, valamint a falu lakói által létrehozott Facebook csoportban megtalálható túraleírások.”

Ez egy kedvenc útvonalam futáskor is, túrázáskor is. A Meszes-hegyre két oldalról is fel lehet menni, az egyik könnyebb, de hosszabb, a szintemelkedése tűrhető, a másik rendes kaptató, viszont hamar fel lehet érni (kipurcanva :))

Nehézségi szint: közepes (van szint, könnyen sétálható és nagyon jól követhető)
Táv: az autótól azért menni kell szépen, kb. 6-8 km

TIPP ehhez és minden túrához:

Parkolás:

• Perbálra Tinnye felől beérkezve a sebességmérő automata után kell rögtön balra menni a betonúton, el a perbáli Tovább élni egyesület fogyatékos otthon előtt egészen addig, amíg az út elágazik balra egy földútra, jobbra pedig még megy tovább a betonút, de arra már nem kell tovább menni kocsival. Itt rakjuk le az autót.
  • Opciósan van, aki továbbmegy a földúton az autóval egészen a kerítés átkelőig, szerintem felesleges, meg akkor lemarad a Négy fa ligetről, amely az út mellett egy fa csoportosulás.

Túratérképen az útvonal, balra Perbál, a piros útvonal kezdete a betonút.

Ilyen Google Maps-en az útvonal

...és ilyen szintén Google Maps-en a műholdképes útvonal.

Az autótól a betonút mellől a földúton induljunk el a hegyek felé. Az út könnyen követhető, a Négy fa mellett halad majd el. A képen a Meszes-hegyre mutatok rá, a földút melletti facsoport lesz az említett Négy fa.

A földút egy kerítésbe torkollik, ahol van egy létra. Ezen átmászva a patakhoz érünk, ahol pedig van egy kis híd.

Azért nem a Mississippi :)

Ha átkeltünk a folyón :) kövessük az ösvényt a bokrok között, ami utána átvált szekérútba és halad végig a hegyek felé. Jobbról kerítés van és megművelt terület, balra nincsen kerítés, az út mellett több helyen is lesz magasles.

Haladunk-haladunk, itt lesz egy kis kaptató, de nem vészes. A dombtetőn pedig újabb kerítés következik.

Ha felsétáltunk az emelkedőn, akkor újabb kerítést kell keresztezni. Itt korábban egy jó magas létra volt és egy kapu, ami mellé viszont most már építettek egy tűrhetőbb méretű létrát, amit sokkal kényelmesebb megmászni. A gyerek tuti a nagyobb létrán fog oda-vissza mászkálni :)

2019. december 29-én még csak a nagy létra volt a kapu mellett, azóta építettek egy kis létrát is.

A létra után útelágazódáshoz érünk, aminél ha balra mennénk (a térképen “Fehér út” néven fut), visszajutnánk Tinnye irányába az 1. túra útvonalára és a Zajnát-tető mellé. TARTSUNK jobbra, az vezet majd a Meszes-hegyhez!

Balról fogunk érkezni a Meszes-hegy mellé. Pirossal a kényelmesebb útvonal, amely mellett lesz a bánya - ez a térképen a kis piros kinyúlás felfelé. Ha haladunk tovább, egyszercsak le kell térni jobbra a szekérútról egy ösvényre, hogy felmenjünk a hegygerincre!

A Meszes-hegy mellé érve kell majd döntenünk:

1. lazább séta, kisebb szintemelkedés, bánya-nézés, de hosszabb út - ez van pirossal jelölve
  2. jóval nehezebb séta, kaptató felfelé, de gyorsan felérünk a kereszthez - ez a kis sárga út, ami összeköti a piros jelölést (balra a piros csík és a 350 m-es szintvonalat jelző középen lévő piros csík)

Ha a lazább séta útvonalát követjük, balra lesz egy (talán) Mária szobor, majd utána balra nem sokkal egy kis ösvény, ami a bányához vezet. Nagyon szép rész, de vigyázzunk magunkra és hogy hová lépünk, főleg ha felmászunk valahol az oldalán.

A bánya után haladjunk tovább a szekérúton, majd az egyetlen nehezebb szakasz: megtalálni egy jobbra felfelé induló ösvényt. Kicsit figyelve azért megtalálható lesz, ezen kell felfelé sétálni a nyeregre/gerincre.

A gerincre felérve jobbra kell haladnunk, előbb-utóbb meglátjuk a keresztet:

Ott van a kereszt, bocs, hideg volt :) A szakadt (futó)kesztyű mutatja az irányt :)

Kereszttől nagyon szép kilátás fogad, érdemes leülni, kicsit bámészkodni, élvezni a tájat.

Gyönyörködjünk kicsit :)

Innentől dönthetünk:

• lemegyünk a meredeken, levágjuk a túrát lefelé
  • visszamegyünk arra, amerről jöttünk a hosszabb, de kényelmesebb úton a bánya mellett
  • tehetünk még egy kis kitérőt az ellenkező irányba, az is megéri, ugyanis ott meg egy szakadék fogad majd minket:

Ha a másik irányba is elsétálunk a gerincen/hegytetőn, akkor egy szakadék fogad majd minket.