5. túra: (majdnem) Mindig a sárga úton: Perbál - Tök - Zsámbék sok-sok túra opcióval

„A túraleírásokat és fényképeket Cseh Balázs, tinnyei lakos készítette.
Balázs családjával 2010-ben költözött a településre, rendszeresen fut és kirándul a falu környékén is.
2020-ban a koronavírus járvány első hulláma során amikor csak a falvaktól, frekventált helyektől távol lehetett a szabadban mozogni, akkor készültek a Tinnye hivatalos honlapon, valamint a falu lakói által létrehozott Facebook csoportban megtalálható túraleírások.”

Ezt az útvonalat szintén nagyon kedvelem mind futásra, mind túrázásra. A táj igen változatos, van fenyőerdő, van tisztás, fel lehet menni innen a Nyakasra is, illetve Zsámbék térségében két elhagyatott bányát is találunk, sok helyen vannak üregek és több szép kilátás pont is található! Szóval ez a túra megint olyan, hogy akármennyit lehet rajta menni és nagyon könnyű követni!
Az alap javaslat: végig a sárga jelzésen, azaz a sárga úton :)

Nehézség: nagyon könnyű, követni is, szint sem sok van. Biciklivel egyértelműen járható, alapvetően babakocsival is, de azért nyomvályús szekérút.
Útvonal hossza: bármennyi :) Ha csak a Nyakasra megyünk fel, akkor kb. 2-4 km. Ha akarjuk, akkor viszont egészen Zsámbékig lehet menni, akkor 10-12 km-t is ki lehet hozni

TIPP ehhez és minden túrához:

Megközelítés:

Az útvonal Perbál és Tök között indul. Perbált elhagyva a sebességmérő óra után nem sokkal van egy kereszteződés, balra földút, jobbra betonút, mi jobbra kanyarodjunk és menjünk végig a betonúton egészen a végéig (kitartás, hosszú), majd épp a vége előtt kell majd balra fordulni egy földútra. Onnan fogjuk megismerni, hogy szemben messzebb látszódni fog egy kapu a betonút végén. (illetve itt-ott lesz tábla ami a Lovardát jelöli). Figyelem, a kapu egy magánterület, egy zárt gyümölcsös, NEM ott indul a túra, a túra mögötte indul, azaz körbe kell kerülni.
VIGYÁZAT!!! Ezen a szakaszon a betonútban van keresztben egy árok, abban nagyobb sebességgel haladva le tudja verni magát az autó és megsérülhet az alja!!! Amúgy sem illdomos túl gyorsan haladni ezen az úton, de itt végképp érdemes figyelni és lassítani. (igen, igen, elsőre én is átsuhantam rajta, együtt sírtunk a kocsival :))

Megközelítés: Perbált elhagyva a traffipax után jobbra lesz egy betonút, ott kanyarodjunk el és menjünk szinte a végéig. A térképen látható, hogy egészen ahol véget ér szinte, ott kell balra lemenni egy földútra és menni egy rövid szakaszt még.

Parkolás:

• A betonutat elhagyva tulajdonképpen itt már bárhol megállhatunk a földút szélén, figyelve, hogy elférjenek akár munkagéppel. A földúton lehet még tovább is haladni, sőt akár a szőlőtőkék mellett jobbra fel egészen a Nyakas oldaláig, és itt is le lehet tenni az autót (több helyen ki lesz táblázva a lovarda).
    Esőben v. ázott talajon nem küzdeném fel az autót, de amúgy száraz időben teljesen jól járható és ha a Nyakas a cél kisgyerekkel, akkor megéri fellassúzni az autóval.

Én az autót inkább még lent, a szőlősor mellett tettem le, onnan indultam el felfelé, a Lovarda jelzés irányába, fel a dombtetőre, ahonnan majd többfelé el lehet ágazni, többféle túra opciónk is lesz.

Én itt, a földutak találkozásánál raktam le az autót és indultam jobbra felfelé a domboldal felé, ez vezet a Lovarda és a Nyakas-hegy felé.

Én ezt az útvonalat jártam (futottam) be, ez 10 km. Jobb oldalt a zöld pötty: indulás a kocsitól, fel a dombra, majd balra, végig a sárga jelzés mentén (többé-kevésbé) és vissza a szőlők között.

A szőlőtőkék mellett végül a dombra felérve nyílik az első lehetőség csámborogni:

• OPCIÓ1: Nyakas-hegyre felsétálni, ekkor jobbra kell indulni és tartani a dombtetőn. A Nyakas tetején egyébként nem sok minden van, egy beton piramis mint szintjelző, illetve bokrok és kisebb fenyőfák, de a kilátás sem extra, ettől még egyszer érdemes felmenni rá, ez is a “miénk” :)
  • OPCIÓ2: Ha balra indulunk a sárga jelzésen, akkor egészen Zsámbékig el lehet túrázni, én most ezt mutatom be.

A dombtetőn trükkös megtalálni balra a sárga jelzést, de azért a jobb oldali oszlopon árulkodik a sárga jelzés nyílal. Ha a Nyakasra mennénk fel, akkor itt nem az ujjam irányába balra, hanem jobbra kell majd fordulni!

Balra fordulás után először egy keskenyebb, majd kiszélesedő szekérúton haladhatunk végig. Egyszercsak megérkezünk egy erdősávhoz, ahol lesz egy Természetvédelmi Terület tábla is, ott figyeljünk és próbáljuk megtalálni a sárga jelzést, egyébként alapvetően egyenesen, talán picit jobbra tartva rögtön meglesz! Megéri erre jönni, mert ez következik, egy gyönyörű erdei út:

Isteni hangulatú sárga túraút :) Figyelem, lehet bonyolítani, ha letérünk róla, szép kilátás veszély :) ld. következő kép.

Maradhatunk ezen a sárga úton is, de lesz róla itt-ott leágazás. Az egyik ilyen legágazás kb. a 3-4. jelzés után lesz jobbra:

Ott középen a fán látható a sárga jelzés. Vagy maradunk a sárga túraútvonalon, vagy letérünk róla jobbra. Nem fogunk csalódni ha letérünk, Szép kilátás vár!

Ha leágazást követtük, akkor egy kanyargós ösvényen haladva nemsokára elérünk egy sziklás részt, ahol szép kilátás fogad a mezőkre:

Kilátás a sziklás részen

Vagy menjünk vissza az ösvényen, vagy haladjunk tovább a kitaposott útvonalon Zsámbék irányába. A sárga túraút végig mellettünk párhuzamosan halad, bármikor egy-egy legágazáson le lehet menni rá, én a legközelebbin levágtam és haladtam tovább a sárgán.

Én ezt a kis kerülőt tettem a sárga útvonalról a kilátás érdekében. Az első lehetőségnél vissza lementem a sárgára.

Ha mindvégig a sárga útvonalon megyünk, előbb-utóbb egy tisztásra érünk, ahol egy dolinaszerű képződmény lesz (víznyelő), majd nemsokára a sárga út mentén két helyen is le lehet menni kőbányákhoz. Azokat is érdemes megnézni!

Kitartó gyaloglás és kb. 4-4,5 km után egy erdős részhez érünk, ezen egy nagyon vicces, kanyargós gyalogösvény visz keresztül. Ez mind bringával, mind babakocsival nehezen járható, de pl. futva vagy gyalog nagyon mókás, mint egy mesebeli erdő.

Ez a kis mesebeli erdő, amin átvezet a sárga jelzés.

Az erdőt elhagyva kisvártatva egy kereszthez érünk, ahonnan szép kilátás nyílik Zsámbékra:

Még tovább téblábolva további kilátópontokról rálátni a Romtemplomra is, illetve a még messzebb lévő kőbányára:

Az ott középen a zsámbéki Romtemplom

Ez pedig Zsámbéktól innen nézve jobbra, Mány irányában található bánya.

Visszafelé a legjobban és legkönnyebben követhető megint csak a sárga túraútvonal, azonban számtalan kis leagázás, útvonal opció van, szóval ide érdemes többször is visszajönni, akár külön csak a bányák, akár a Jellegfa, akár a kis erdő, vagy a Nyakas miatt!