6. túra: A Völgy

„A túraleírásokat és fényképeket Cseh Balázs, tinnyei lakos készítette.
Balázs családjával 2010-ben költözött a településre, rendszeresen fut és kirándul a falu környékén is.
2020-ban a koronavírus járvány első hulláma során amikor csak a falvaktól, frekventált helyektől távol lehetett a szabadban mozogni, akkor készültek a Tinnye hivatalos honlapon, valamint a falu lakói által létrehozott Facebook csoportban megtalálható túraleírások.”

Ez igazi tinnyei túra, mi csak úgy hívjuk, hogy a Völgy, kezdő futóként rendre itt futottunk egy kört. Azért igazi tinnyei, mert igazából autóba sem kell feltétlen ülni hozzá, hiszen a Honfoglalás utcából is indulhatunk felfelé a domboldalon, a lovardához felvezető földúton.

Nehézségi szint: közepes (van szint, könnyen sétálható és nagyon jól követhető), babakocsival vannak részek, ahol azért kihívásos
Táv: kb. 6-8 km között, kitérőktől függően

TIPP ehhez és minden túrához:

Parkolás:

Mivel a túrát több pontos is el lehet kezdeni, egy-két ötlet csak:

• Honfoglalás utcában a lovardához felfelé vezető földút mellett még a betonon valahol
  • Perbáli úton az első kanyarban, szintén a lovarda felé bevezető, köves út mellett (sajnos itt egy nagy illegális szemétlerakó is éktelenkedik)
  • akár Úny felől is el lehet indulni és becsatlakozni a völgy körbe, vagy csak egy oda-vissza sétát tenni, ekkor Únyon szinte átmenve, Máriahalom irányába majdnem a falut elhagyva balra indul egy kerítés mellett egy földút, azon kell elindulni befelé
  • ÉS AHOL NE: a Lovardánál. Ne küzdjük be oda a kocsit, ne ott parkoljunk és NE ott induljunk el a túrára. Az egyrészt magánterület, másrészt lovagoltatás zajlik, megijesztheti bármi a lovakat és lelökheti a gyakorló (de mondjuk még gyakorlatlan) lovast!

Én a túraleírást a Perbál felé induló 102-es első kanyarjától írom, ahol az illegális szemétlerakó van (sajnos). Itt ha elindulunk a köves úton balra egy sorompó fogad minket, azon át kell, elmenni tehát balra, a távközlési torony/pózna irányába.

Körtúra, sok becsatlakozási ponttal. Indulhatunk a Perbáli útról, de a Honfoglalásból is felfelé a földúton.

Épphogy elindultunk a köves úton a lovarda irányába, rögtön balra a sorompónál kell bemenni, irány a torony, vagy toronyiránt :)

A tornyot elhagyva menjünk tovább kitartóana szekérúton, DE opció: itt jobbra van egy kis leágazás, ahol egy forráshoz lehet lesétálni egy erdősáv mellett. Azt is érdemes egyszer felkeresni!

Kisvártatva kinyílik előttünk a tér, látható lesz egy vadászles, a mellett nem sokkal (attól balra) levezet egy szekérút, be a táblába.

Erről most téli képet találtam csak, egy már megkopott vadászles, ettől (jóval) balra lefelé indul egy szekérút.

Nehéz itt megtalálni az utat, de ha a két megművelt tábla között megyünk, meg fogjuk látni, hogy a szekérút balra folytatódik, tehát balra kell fordulni és kimenni egy már jobban követhető szekérútra. Ezen a szekérúton jobbra indulunk (balra vissza kivinne a műútra), majd az utat követve tul.képp. beállunk Úny irányába és arra felé fogunk haladni.

Néha őzek, néha rókák is kóricálnak :)

A völgyben tekereg végig a földút, mígnem megérkezik a lovarda “alá”. Itt két opciónk van:

• megyünk tovább Úny irányába, és jóval később fordulunk vissza balra, és a másik távközlési pózna mellett jövünk visszafelé. Ezzel azért a túratáv könnyen 10-12 km-re is felmegy, de pl. nagyobb futásra jó.
  • jobbra felmegyünk, DE NEM a lovarda útján, hanem inkább a megművelt mező mellett lévő szekérúton (és nem pedig a lovarda földútján), hogy ne zavarjuk se az ott lakókat, se a lovakat! A térképen ez az opció látható. A szaggatott jelzés lett volna a lovarda földútja.

Itt a döntési pont, vagy tovább a völgyben Úny irányába és majd csak később, egy nagy lejtőt követően fordulunk balra, fel egy kaptatón majd a távközlési póznánál vissza, vagy felmegyünk a domboldalra, a kifutó mellett.

Út a karám mellett, itt így talán nem zavarunk... figyeljünk egymásra, figyeljünk az állatokra!

A dombon átmenve a kifutó mellett, végül megérkezünk egy jól kitaposott, sok részén köves útra, tulajdonképp ez az út visz vissza az indulási ponthoz, a 102-es, perbáli útnál lévő kanyarhoz!